مسئولین بخش صنایعدستی در سازمان میراث فرهنگی، نمایشگاه ملی و بینالمللی صنایعدستی را که بهمدت ۶ روز(۲۰لغایت ۲۵خردادماه گذشته) در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا بود از کارهای ماندگار در این حوزه میدانند.
ادامه مطلب ...
بخش های مختلف این اثر مینیاتور را نظاره گر خواهیم بود.
ادامه مطلب ...استاد مهرداد صدری در سال۱۳۴۲ در اصفهان و در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد پدرش معلم بود. خانه یی سرشار از ذوق و هنر. پدرش هنگامیکه به عشق و علاقه ی و افرا و به نقاشی و طراحی پی برد وی را از ۱۲ سالگی به استادانی چون رستم شیرازی سپرد.
به لطافت و آرامش نگاه، در این نگاره بنگرید.
واژه ی مینیاتور حدود هشتاد سال پیش ، بر اساس شباهت ظاهری بین مصور سازی ایرانی و مصور سازی اروپایی ، به اشتباه رایج شد . با بررسی تطبیقی این دو هنر در می یابیم که تفاوت های بسیاری بین این دو وجود دارد.
بخش هایی از این اثر زیبا را نظاره گر خواهیم بود:
منبع : سایت مینیاتور
در نگاره های سنتی،"رقم" به معنای مرقوم کردن و امضاء، و "کمینه" به معنای کم ترین ،
در نگارگری، واژه ی مکتب برای مشخص شدن شیوه ی عملکرد گروهی هنرمندان در ادوار مختلف به کار می رود . مکاتب هنری در ایران طی سده های هفتم تا دوازدهم هجری(سیزدهم تا هجدهم میلادی) پدید آمده اند .
آمنه بدرالسماء متولد: ۱۳۵۹ – اصفهان
شروع فعالیتهای حرفه ای: ۱۳۷۲
اساتید: رضا بدرالسماء – پرواند نهاپطیان – مجید صادق زاده
آمنه متولد ۱۸ مهرماه یکهزار و سیصد و پنجاه و نه در اصفهان می باشد وی از کودکی در کنار پدر نقاشی کشیدن را آغاز کرد و از تجربه استاد رضا بدرالسماء،
مکتب بغداد
مکتب بغداد که آن را مکتب عباسی نیز نامیدهاند را برخلاف مکاتب دیگر مکاتب نگارگری نمیتوان مکتبی ایرانی نامید چراکه از یک سو زیر تأثیر هنر بیزانس و از سویی دیگر در استیلای هنر ایرانی (ساسانی) است. از این روی این مکتب را مکتب بینالمللی نیز گفتهاند.
محمود فرشچیان متولد ۱۳۰۸ هجری در اصفهان، از دوران کودکی استعداد و علاقه خود را در زمینه نقاشی نمایان کرد. وی دراین باره میگوید:
« ۴ سالگی را خوب به یاد دارم. روی زمین مینشستم و نقشهای قالی را روی کاغذ میکشیدم. پدرم هم از این وضعیت راضی بود.»
پدر فرشچیان که نماینده فرش اصفهان بود و آثار نفیس را خریداری و جمعآوری میکرد، با مشاهده استعداد فرزندش، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد.
امیر هوشنگ جزی زاده متولد ۱۳۱۲ _ اصفهان
مینیاتوریست و طراح فرش
بیش از پنجاه سال فعالیت
پدرش «آخوندگزی » از قاضیان معروف اصفهان بود و پدر مادرش «آقا محمد علی مذهب» هنرمند بود. از هفت سالگی نزد دایی اش، «محمود تذهیبی» به فراگیری نقاشی پرداخت و در دوازده سالگی به توصیه پدرش نزد استاد جواد رستم شیرازی رفت. با این پیشینه و با علاقه ای که به هنر نقاشی داشت در سال ۱۳۲۸ به هنرستان هنرهای زیبا اصفهان رفت و به پیشنهاد عیسی بهادری وارد دوره نگارگری شد.
مکاتب معاصر
در عصر حاضر مکاتبی نوگراتر پا بعرصه وجود گذاشته اند از آن جمله: مکتب نگارگری تهران(با پیروی از مکتب هرات)
مکتب نگارگری کرمانشاهان
سبک شناسی مکتب کرمانشاهان
این مکتب اساس کار خود را استفاده ی صحیح، بجا و حرفه ای از نمادها، مواد Elements و سبک زندگی مردم کرد زبان در اثری که با توجهی موشکافانه به طبیعت منطقه، رسم و رسوم، آداب و عادات محلی و با بکار بستن رنگها و بن مایه هایی که در طبیعت زاگرس هویداست گرد هم می آورد ، که این به خودی خود وزن و شیرازه ای بخصوص به اثر می بخشد که جز مکتب هرات پیشین و معاصر در کمتر مکاتبی به چشم می آید.
منبع : سایت مینیاتور
در خانوادهای فرهنگی بدنیا آمدم مرحوم پدرم معلمی راستین و محبوب بود و با بسیاری از هنرمندان چون استاد مرحوم رستم شیرازی آشنایی داشت و همین امر باعث شد تا مرا در ۱۲سالگی با آن استاد بزرگوار آشنا سازد.
دوران ابتدایی را در مدرسه ناشنوایان گلبیدی به غیر از پنجم ابتدایی به پایان رساندم. به صورت آزاد وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان شدم و به فراگیری هنرنگارگری پرداختم و پس از آن زیر نظر استاد اکبرمصری پور مشغول یادگیری شدم.
مکتب سلجوقی در قرن چهارم (ه. ق) سبکی در نگارگری ایران ظهور یافت که آن را سبک سلجوقی نامیدند. این سبک اولین مکتب ایرانی در زمینه نگارگری است، در این دوره دوباره تصویر سازی کتاب ارژنگ مانی رونق یافت . سبکشناسی از منظر دیداری (بصری) در این مکتب هم چنان ترکیب بندیهای ساده هم چون مکتب عباسی حفظ شده ولی تأثیراتی که از نقاشی عهد ساسانی (و پیش از اسلام) و سلایق شرق دور (چین) بر این مکتب حاکم شده وجه عمده تمایز آن با مکتب عباسی است.
واژه «مینیاتور» مخفف کلمه ی فرانسوی «مینی موم ناتورال» ، به معنی طبیعت کوچک و ظریف است و در نیمه اول قرن اخیر و حدوداً از دوره ی قاجاریان وارد زبان فارسی شد ، اصولاً به هر نوع پدیده ی هنری ظریف (به هر شیوهای که ساخته شده باشد) اطلاق میشود و در ایران، برای شناسایی نوعی نقاشی که دارای سابقه و قدمتی بسیار طولانی است به کار میرود .
مینیاتور در اصل به نقاشی ها و پرداخت کاری های بسیار ظریفی اطلاق می شود که پیرامون به تصویر کشیدن صحنه هایی از کتب مقدس مسیحیان توسط هنرمندانی که غالبا از راهبان دیر کاتولیک ب.ده اند انجام می شده است.
هنرمندانی که با مصور کردن کتاب های مقدس از طرفی سعی در تزیین و زیبا نمودن آنها داشته اند و از سویی با نقاشی های ظریفی که در حاشیه و یا برخی از
رئیس حوزه هنری یزد از تولید یک اثر نگارگری با موضوع سومین شهید محراب حضرت آیت ا... صدوقی (ره) همزمان با ایام شهادت ایشان در یزد خبر داد.
به گزارش نارین نیوز، محمد صادق کوچک زاده
ادامه مطلب ...
هیچ تمثیل و رمزی در جهان مشهودات برای بیان پیچیدگی درونی و وحدت و انتقال از وحدت تقسیم و تکثیر ناپذیر به «وحدت در کثرت» و یا «کثرت در وحدت» بهتر از سلسله طرح های هندسی در یک دایره یا کثیر السطوح ها در یک کره نیست. ادامه مطلب ...
در این مقاله سعی ما بر این است که به تشریح صورتها در هنر نگارگری ایران بپردازیم مطالب انتخاب شده برگرفته از کتاب رموز نهفته در نگارگری نوشته ی خلج امیر حسینی می باشد .
در نقاشی های ایرانی صورتهایی را می بینیم که ادامه مطلب ...
فرومد، یکی از روستاهای شهرستان میامی در استان سمنان ایران است.
این روستا مرکز دهستان فرومد در شهرستان میامی است. فرومد در ۱۸۰ کیلومتری شرق شاهرود در مسیر جادهٔ شاهرود - سبزوار و در دامنه غربی کوههای جغتای (ارتفاعات منیدر) جای گرفته است. ادامه مطلب ...
بشر از دیر باز عشق و وابستگی را عطیه ای الهی می داند و با هیجان و میلی وافر، خود را در دام تعلقات عاشقانه می اندازد و داستان اولین عشاق را ( آدم و حوا) همچنان برای آیندگان محفوظ می دارد .