وبلاگ تخصصی آثار هنری مینیاتور و نگارگری

در این وبلاگ آثار هنری تزئینی معرفی می گردد و کاربران را برای خرید آنها هدایت می کند.

وبلاگ تخصصی آثار هنری مینیاتور و نگارگری

در این وبلاگ آثار هنری تزئینی معرفی می گردد و کاربران را برای خرید آنها هدایت می کند.

تشریح صورتها در نگارگری و مینیاتور

در این مقاله سعی ما بر این است که به تشریح صورتها در هنر نگارگری ایران بپردازیم مطالب انتخاب شده برگرفته از کتاب رموز نهفته در نگارگری نوشته ی خلج امیر حسینی می باشد .

اثر هنری استاد سعید عباسی
اثر هنری استاد سعید عباسی

در نقاشی های ایرانی صورتهایی را می بینیم که   با تناسب صورتهای واقعی تفاوت فاحشی دارند چشم ها به یکدیگر نزدیک تر از فاصله ی واقعی لب ها کوچکتر گوش ها بالاتر و قاب صورت بر روی خطوط اسلیمی سوار است ولی آیا هنرمند نگارگر که با چنین چیره دستی صورت های ظریف و زیبا را تصویر کرده قادر نبوده تناسب ها را رعایت کند ؟! و یا در ورای صورت هایی این چنین رموزی نهفته است ؟

در هنر نگارگری هر یک از اجزای صورت در نزد هنرمندان پاک چشم و ظریف طبع معنای خاصی دارد .

آنها از دیر باز ابروی زیبارویان را به شکل به هم پیوسته می پسندیده اند و آن را به پرنده و اغلب کلاغی سیاه تشبیه می کرده اند که بر تارک صورت در حال پرواز است و با رقص و تموج بال های کشیده خود دل را به صید شکار خویش می افکند .

اثر هنری استاد صدری
اثر هنری استاد صدری

چشم نیز به نرگس بینا تشبیه می شد که اگر خماری و بادامی شکل بود در نزد مردم بهترین و محبوب ترین حالت خود را داشت . شیرین کلامان و نازک خیالان چشم و ابرو را به کلاغی که هماره در پی شکار بادام تر است ولی به ربودن آن نائل نمی شوند تشبیه می کرده اند .

لب نیز علاوه بر ملاحت و کوچکی خوشایند خود در نظر اهل ذوق از جایگاهی بس ویژه برخوردار است چرا که معرف یار سیما رویی است که علاوه بر زیبایی باهوش و موشکاف است . فرو رفتگی و نیش های لب نیز به چاه قند و شکر تعبیر شده اند . این گونه است که هنر ایرانی تمام حس های پاک موجود در آدمی را تحریک می کند .

کشیدگی و کوچکی بینی مقبول طبع زیباپرستان بوده و منفذهای کوچکی که به عنوان سوراخ بینی در نقاشی های خود تعبیه می کردند حاکی از ظرافت و شکنندگی چهره های ترسیمی آنهاست . چراکه بینی بخش عمده ای از صورت را اشغال کرده و اگر کوچک و کم حجم ترسیم شود ملاحت و فریبایی خاصی به صورت می دهد موهای مجعد و سلسله وار از خصیصه های صورتک های نقاشی ایرانی است . پیچ و تاب ها دل عاشق را با کش و قوس های موزون خود همراه می سازد و به التهاب وا می دارد . در هنر  و ادبیات ایرانی موی معشوق رشته ایست که عاشق را به خود متصل می کند .

اثر هنری از استاد فاطمه کمانه
اثر هنری از استاد فاطمه کمانه

در شاهنامه فردوسی قصه ی اولین عشق میان زال و رودابه است . هنگامی که زال دستان ، نیمه شبی با خواهش و نیاز بر درگاه رودابه ظاهر می شود و خود را در زمین و معشوقه را در آسمان می بیند رودابه چاره ای نمی بیند مگر اینکه موی بلند خویش را به سمت پایین روانه کند و زال با این ترفند خود را به سمت رودابه کشاند . در آثار نگارگری نیز موهای در دست باد و در تموج معشوق با دلفریبی های خود عاشق را به سوی خویشتن دعوت می کنند . موهایی که نماد واقعی عشقند و حتی شبیه تر از آنها به عشقه چیز دیگری نیست .

همچنین چهره های عاری از ریش و سبیل در بیشتر مواقع حاکی از نشاط و شور و زیبایی جوانی است و گاهی اشاره به ناپختگی و عامی بودن شخص مورد نظر و گاهی از محاسن شخصیتها می توان فهمید مقام کدام حکیم و دانشمند فراتر است از دیگری .

اثر هنری استاد مجید اقوام کرباسی
اثر هنری استاد مجید اقوام کرباسی


منبع : سایت مینیاتور 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.